Bikefitting bij Henk Baars

Met het bikefitting meetsysteem kunnen wij voor u een perfecte lichaamshouding op uw fiets afstellen. Hierdoor zit u meteen goed op uw fiets waardoor u minder tot geen klachten heeft op uw fiets. Het opmeten is gratis voor elke klant die een nieuwe fiets bij ons koopt.  Tevens hebben wij de mogelijkheid om met behulp van ervaring, advies en apparatuur uw perfecte zadelkeus te kunnen bepalen voor racefiets, mountainbike, vakantie/trekkingfiets en alle andere fietsen. bij ons zit u altijd goed.

Zadelpijn, nekpijn, rugpijn, tintelende handen het kan allemaal voorkomen worden als u zich een perfecte maatfiets laat aanmeten. Tevens kunt u door deze bikefitting meting meer rendement uit uw fiets inspanning halen waardoor u meer fietsplezier heeft. Ook is het mogelijk om uw huidige fiets te laten aanpassen aan de gegevens die bikefitting en wij als Henk Baars Bike-Sports voor u adviseren. Uiteraard bieden wij deze service ook tegen betaling aan voor metingen bij uw eigen fiets. 

kosten € 35,– bikefitting meting. Exclusief eventuele overige kosten voor de noodzakelijke aanpassingen.

Computer analyse

Sinds kort hebben we computergestuurd meet apparatuur met een pasfiets waarmee we uw houding op uw fiets kunnen nabootsen dmv opmeten. Met behulp van een speciale zadelpad kunnen we uw drukpunten meten tijdens het fietsen. Breng wel uw fiets en zadel mee. Hierdoor kunnen we nog preciezer bepalen waar de zadelpijn klachten waarvan u last heeft vandaan komen.

Op het computerscherm kan men de drukbelasting, wrijving zien.

Een beter passend zadel wordt geadviseerd, of misschien een andere stand of hoogte van het zadel. Uw zadelpijn kan worden opgelost.

Het is voor mountainbike en racepubliek mogelijk om een totale fietsmeting via geavanceerde computertechniek te ondergaan. U brengt uw eigen fiets mee, en uw fietskleding en schoenen. Na een analyse van uw klachten wordt de houding op uw eigen fiets met behulp van video beelden en meetgegevens geanaliseerd, hierna volgt een perfecte fietsafstelling.

Voet in balans= 30% meer rendement!

Met een speciale voetdruk meting en voetstand meting kunt u tot wel 30% meer rendement uit uw pedaalslag, ofwel trapbeweging halen.  Uw schoenzolen worden aangepast aan uw soort voet en voetafdruk. Hierdoor heeft u een betere voet kniestand, wat weer ten goede komt aan een betere fietsprestatie. 

Twee meetmethodes

Voor een optimaal fietscomfort, is het van belang dat uw fiets perfect aansluit bij uw zithouding. Om de fiets af te stellen op je zithouding, gebruiken we bij Henk Baars Bike Sports in Hilvarenbeek (noord-brabant) een aantal verschillende meetsystemen:

Bikefitting meetsysteem. De lichaamsmaten worden hiermee opgemeten, en vervolgens wordt de fiets op deze maten afgesteld.

BikeFit + Zadelmeting GeBiomized: Deze meting dient als een finetuning! We kijken bijvoorbeeld naar de plaatjes van de schoenen, of u eventueel zooltjes nodig heeft. De stand van de benen en de rug word bekeken. De BikeFit Meting zorgt ervoor dat u veel meer kracht kan geven onder dezelfde omstandigheden als u gewend was. Last van zadelpijn? Wij meten door middel van een 60 sensoren tellende zadeldek waar u uw krachten verdeeld over het zadel en gaan met u bekijken waar we het probleem kunnen verminderen/verhelpen

Klachten door het fietsen

Het kan zijn dat u een probleem met de prostaat hebt tijdens het fietsen. Of bij dames die steeds een blaasontsteking krijgen door een geïrriteerde plasbuis, of pijn aan het geslacht. Ook dit kan met behulp van deze fietsmeting worden verbeterd. Een goede fietsspecialist, weet veel over zadels, en de diverse soorten zadelpijn.

Bikefitting meetsysteem

Wanneer u een fiets koopt bij Henk Baars Bike Sports Hilvarenbeek wordt deze gratis voor u afgesteld aan de hand van het Bikefitting meetsysteem. We  bepalen de framemaat en stellen de fiets voor u af. De framemaat is hierbij het belangrijkste, omdat deze later niet meer kan worden  aangepast.

 Tevens is de framemaat van invloed op de afstand tussen het zadel en het stuur.
 Eventueel kunt u ook uw huidige fiets laten aanpassen bij Henk Baars Bike Sports.
 De kosten hiervoor bedragen € 35,-. Deze kosten zijn exclusief eventuele aanpassingen aan uw fiets.

Neem uw fietsbroek, fietsschoenen en uw fiets mee zodat we de fietsafstelling conform uw uitrusting en houding kunnen uitvoeren.

Met een goed afgemeten fiets voorkomt u lichamelijke klachten zoals rugpijn, zadelpijn, nekpijn en tintelende handen. Bovendien haalt u met een goed afgemeten fiets meer rendement uit uw lichamelijke inspanningen.

 

Bikefitting bewegingsanalyse en zadelmeting

bewegingsanalyse; Wij stellen het voet-pedaal contact op de juiste manier in. 
De kosten hiervoor bedragen € 199,-. 

Wat houdt de BikeFit in?

  • Schoenplaatjes afstellen
  • UItlijnen van onderbeen, knie, enkel en heup d.m.v opvul wedges
  • Wijzigen van voor en achterpositievan schoenplaatje
  • Wijzigen van mdeiaal-lateraal stand van het schoenplaatje
  • Wijzig de horizontale hoek van het schoenplaatje(kantelen of wiggen monteren)
  • Wijzig de draaiingsgraad (rotatie0 van het schoenplaatje
  • Pas de hoogte van het schoenplaatje aan (bij Beenlengteverschil)
  • Wij hebben ook speciale inlegzolen waardoor u beter kunt stabiliseren.
    De kosten voor deze zooltjes zijn €45,00
  • Meting van de drukverdeling in verschillende zitposities en stuurhoudingen
  • Vergelijking van verschillende zadelmodellen
  • Weergave van de drukmetingwaarden in kleur of 3-dimensonale drukpieken
  • Analysefunctie om de asymetrieën en belasting- en ontlastingsfases te bepalen
  • Een compleet geprint rapport in kleurweergaves (inclusief drukmeetwaarden en zadelposities)
  • De mogelijkheid om zadel op maat te maken bij zitproblemen

Zadelpijn

Zadelpijn
Zadelpijn is eigenlijk niets anders dan een teken dat de druk op je zitvlak te hoog is. Pijn verminderen betekent druk verminderen. De meest efficiënte manier is afvallen. Dat heeft vrij snel effect omdat de extra kilo’s zich meestal bij de buik of heupen ophopen. Als je daar gewicht verliest, neemt de druk op je zadel ook af. 

Houding
Op een fiets wordt je totale gewicht gedragen door benen, armen en zitvlak. Meer gewicht op het ene onderdeel betekent automatisch minder gewicht ergens anders.  Met de zadelmetingen word duidelijk hoeveel druk op het zadel de verschillende houdingen veroorzaken.

Op een stadsfiets zit je rechtop en dan heeft je zitvlak het zwaar te verduren. Bij een stadsfiets rust juist het meeste gewicht op het zadel. De beste houding is licht voorover gebogen. Je blijft dan op de zitbotjes steunen, maar een gedeelte van het gewicht wordt verplaatst van het zadel naar het stuur. Bijkomend voordeel is dat je gemakkelijk uit het zadel kunt, beter ritmisch heen en weer kunt bewegen en iets minder wind vangt. Heb je last van zadelpijn en past je zadel goed, kijk dan hoever je nog naar voren kunt om gewicht van zadel naar stuur te verplaatsen.
Racefietsers gebruiken de draagkracht van hun zitbotjes eigenlijk nauwelijks. Ze zitten ver voorover om zo min mogelijk luchtweerstand te hebben. Gevolg is wel dat ze niet meer op de zitbotjes zitten maar op de schaambotjes (de mannen dan). Toch hebben ze geen zadelpijn, omdat je nauwelijks gewicht op het zadel hebt. Overigens kun je met een racestuur wisselen tussen de diepe zit en de sportieve zit (handen op het stuur).

Zadels

Basiszadel
Alle zadels zijn terug te brengen tot één basismodel. Op elk zadel moet je vooral op de zitbotjes van je bekken steunen. De rest van het zitvlak mag maar licht belast worden, de spieren moeten vrij kunnen bewegen en het bekken moet gesteund worden om te voorkomen dat het alle kanten op kantelt. Dat leidt tot de klassieke zadelvorm met een halve ronde, licht bolle achterkant, die net iets breder is dan de zitbotjes en die uitloopt in een punt van zo’n zes centimeter breed. Die punt zit er om te zorgen dat je bekken stabiel blijft staan op de zitbotjes en niet alle kanten op draait.
Een zadel moet zo hard zijn dat de zitbotjes er ver genoeg in zakken om de last te kunnen dragen zonder dat daarbij andere delen van het zitvlak te veel belast worden. Het is een misverstand te denken dat een zachter zadel altijd comfortabeler is dan een hard zadel. De totale druk op het zadel is onafhankelijk van de hardheid van het zadel. Een zacht zadel verdeelt de druk gelijkmatiger of over een groter oppervlakte. Verlichting op de ene plek betekent dan automatisch meer druk op een andere plek.

Zadel met gleuf
Zadels met gleuven zijn populair sinds de alarmerende berichten over impotentie bij fietsende mannen. In het midden hoeft een zadel geen steun te bieden. Je kunt daar dus net zo goed een gleuf in het zadel maken. Een gleuf kan inderdaad verlichting bieden voor de prostaat en penis. Maar levert het risico dat er nieuwe drukpunten ontstaan op de rand. Een gleuf heeft als bijkomend voordeel dat er lucht door kan stromen en zo warmte kan afvoeren.

Gel
Gel is al jaren het toverwoord. Het is goed bestand tegen druk en vormt zich naar het lichaam. Maar het wordt vaak misbruikt om een comfortabel zadel te suggereren. Te veel gel betekent dat de zitbotjes helemaal in het zadel wegzakken en het gewicht door andere delen gedragen wordt. Gel dempt trillingen en levert in die zin dus een beetje voordeel op. Dat dempen heeft echter als nadeel dat de trillingsenergie in warmte omgezet wordt. Daarbij komt dat gel warmte vasthoudt. Op lange afstanden wordt een gelzadel dus broeierig.

Leren zadel
Veel doorgewinterde fietsers zweren bij een traditioneel leren zadel. Leer heeft het grote voordeel dat het naar de vorm van je zitvlak gaat staan. De eerste rit is het keihard en druk je alleen met een klein gedeelte van de zitbotjes op het zadel. Door die hoge druk zakt het leer daar langzaam in en gaat het leer zich naar het zitvlak vormen. Dat inrijden kan wel duizend kilometer duren. Leer heeft als voordeel dat het niet zo warm wordt. Leren zadels zijn er in allerlei maten. Ze vragen wel onderhoud – invetten en sporadisch spannen – en ze mogen niet nat regenen.

Breed zadel
Als je rechtop wilt zitten, wordt doorgaans een breed zadel geadviseerd. Dat lijkt vreemd, want als je rechtop zit gaan de zitbotjes niet verder uit elkaar staan en ook de benen draaien niet anders. De reden is het extra gewicht op het zadel bij rechtop zitten. Als je ook nog eens rustig fietst dan wordt de druk voor de zitbotjes al snel te hoog. Met een breed zadel kan een gedeelte van het gewicht door je billen achter en naast de zitbotjes gedragen worden.

Zadel met verlaagde neus
De Duitse fabrikant SQ-lab stelt dat zadelproblemen ontstaan omdat mensen onvoldoende op de zitbotjes zitten. Zadels zijn te zacht, de zitbotjes zakken door het zadel en daardoor kom je op kruis en schaambenen te zitten. SQ-lab heeft daarom een zadelmeting ontwikkeld. Deze kan je laten uitvoeren bij fietswinkels van Bike Totaal. Eerst wordt de afstand tussen de zitbotjes gemeten. De fietser gaat op een stuk golfkarton zitten die op een harde plaat ligt. De zitbotjes maken afdrukken in het golfkarton zodat je de afstand kunt meten. Op basis van die meting, je fietshouding en fietsfrequentie wordt een zadel geadviseerd. De zadels van SQ-lab hebben een vlakke achterkant, een verlaagde neus en zijn vrij stevig. Volgens de fabrikant garandeert dat dat je op de zitbotjes komt te zitten. Klinkt goed, maar de praktijk is toch weerbarstiger. Door de verlaagde neus viel bij mij de steun van het bekken weg en had het de neiging te kantelen. Ook de hoekige achterkant leidde tot pijnlijke drukpunten op de spieren.

Verschil tussen mannen en vrouwen

Bij vrouwen staan de zitbotjes iets verder uit elkaar. Bij mannen varieert het tussen de negen en veertien centimeter, bij vrouwen tussen de elf en de vijftien centimeter. Vrouwen moeten gemiddeld een iets breder zadel hebben dan mannen om hun zitbotjes goed te kunnen ondersteunen.
Een minder bekend maar net zo belangrijk verschil is dat bij vrouwen de schaambenen een andere vorm hebben dan bij mannen. Vanaf de zitbotjes lopen twee botjes, de schaambotten naar voren, waar ze bij elkaar komen. Bij mannen vormen die botjes samen met de zitbotjes een driehoek. Bij vrouwen lopen deze botjes in een boog, omdat bij de bevalling het hoofd van een kind er door moet. Als mannen meer voorover gaan zitten, komt een gedeelte van hun gewicht op de schaambotjes te liggen. Niet ideaal, maar er is goed mee te fietsen. Als vrouwen meer voorover gaan zitten komen ze op het tere weefsel tussen de schaambenen te zitten. Uiterst pijnlijk. Er zijn geen zadels waarbij vrouwen goed steun ondervinden op de schaambenen. Zo’n zadel zou namelijk te breed zijn om de benen goed rond te laten draaien.
Mannen hebben een prostaat. Deze kan, vooral bij oudere mannen, op een zadel bekneld raken. Een goede oplossing kan zijn een zadel met een gleuf. Voor vrouwen is zo’n gleuf nauwelijks zinvol. Vrouwen zijn ook gemiddeld kleiner dan mannen. Daarom zijn er fietsen in verschillende maten te krijgen. Helaas is meestal alleen de lengtemaat aangepast en niet de afstand tussen zadel en stuur. Hierdoor is de afstelling qua beenlengte meestal wel goed, maar staat het stuur vaak te ver weg.

Maak een afspraak voor een Bikefitting bij Henk Baars

Via onderstaand formulier kunt u een afspraak maken. Let op; u krijgt van ons altijd een terugkoppeling!